Klantcase Sensara

‘Salesforce past als wendbaar systeem bij het bedrijf dat wij nu zijn’
Sensara groeit mede dankzij flexibel IT-platform snel en efficiënt

Sensara pioniert met succes op het snijvlak van zorg en techniek. Het in Rotterdam gevestigde bedrijf draagt er met zelf ontwikkelde sensortechnologie aan bij dat alleenstaande ouderen langer zelfstandig kunnen wonen. Daarmee komt het tegemoet aan een grote maatschappelijke behoefte. Niet gek dus dat Sensara hard groeit. Maar hoe leidt ze haar eigen groei in goede banen? ‘Met een wendbaar platform als Salesforce en een proactieve en kritische partner als musQueteer’ aldus operationeel manager Jan-Jurien de Rijck.  

De samenleving vergrijst, terwijl nieuwe zorgmedewerkers steeds lastiger te vinden zijn. De druk op huidig zorgpersoneel en mantelzorgers neemt daardoor alleen maar toe. Die ontwikkelingen schreeuwen om oplossingen. Maar waar zoek je die, als er een tekort is aan menselijke capaciteit?

In de techniek, is het antwoord van Sensara. Al vijftien jaar ontwikkelt dit bedrijf sensortechnologie die ouderen ondersteunt bij zelfstandig wonen. Slimme algoritmes zijn bijvoorbeeld gebundeld in Sensara HomeCare, een online leefstijlmonitor die familie, bekenden of zorgmedewerkers waarschuwt als er wat aan de hand is. Het monitoren gebeurt door middel van in huis geplaatste sensoren, die signalen opvangen én identificeren. Hoeveel uur slaapt iemand? Hoe vaak gaat iemand naar het toilet? Hoe regelmatig eet iemand? Allemaal vragen die te beantwoorden zijn dankzij deze technologie.

 

Gericht op individu

Belangrijker nog is de interpretatie van die uitkomsten. Gaat iemand ineens opvallend vaak naar het toilet? Dat zou op een urineweginfectie kunnen wijzen. Tijdige actie voorkomt ellende en onnodige zorgkosten.

‘Een onderscheidende eigenschap van onze technologie is dat ze zelflerend en gericht op het individu is’, vertelt De Rijck. ‘Het is jouw leefpatroon dat gemonitord wordt. Op basis daarvan geeft onze oplossing signalen af, en niet op basis van generieke gegevens. De algoritmes zijn slim, maar de producten zelf zijn eenvoudig te gebruiken door ouderen en zorgverleners.’

 

Schaalbaar

Al die voordelen worden opgemerkt in de markt. Sensara groeit hard, ook buiten de landsgrenzen. Hoe bewegen de interne bedrijfsprocessen efficiënt mee met die stijgende lijn? De Rijck wijst op het belang van Salesforce, het IT-platform dat Sensara sinds de zomer van 2016 gebruikt als ruggengraat van de back- en frontoffice. ‘Tot die tijd hielden we heel veel zaken handmatig bij in bijvoorbeeld Excel-lijsten. Klanten, prospects, orders en ga zo maar door. Maar als je groeit, werkt dat op een gegeven moment niet meer. Vergelijk het met to-do-lijstjes continu handmatig opnieuw opschrijven. Ouderwets en pure verspilling. Het kan en moet efficiënter. Met het oog op de kosten, maar bovenal met het oog op de klant. Die kun je niet een half uur laten wachten omdat je een specifieke case moet gaan opzoeken. Die wil je zo snel mogelijk verder helpen. Daarnaast: je wilt als bedrijf schaalbaar blijven. We hebben gezocht naar een oplossing en die is gevonden in Salesforce. We hebben het als softwarepakket aangekocht en MusQueteer ingeschakeld voor advies en om de implementatie te begeleiden.’

 

Meer inzicht

Wat heeft dat Sensara gebracht? Diverse bedrijfsprocessen zijn geautomatiseerd en gestandaardiseerd. Stapsgewijs. Van het beheren van klantcontacten en het verwerken van orders tot een omgeving waar klanten en partners van Sensara kunnen inloggen voor het halen van informatie en het plaatsen van bestellingen. De Rijck: ‘Van bestelling tot factuur: Salesforce coördineert dat hele proces. Ook registreren we elk telefoontje of mailtje van en naar klanten in Salesforce. Het maakt dat je de prioriteit per case helder hebt. En dat het niet uitmaakt of de medewerker die een case heeft behandeld, afwezig is. Alle informatie is geregistreerd en dus makkelijk te raadplegen dankzij Salesforce.’

Sensara groeit efficiënter dankzij Salesforce. De Rijck: ‘Op een schaalbare manier kunnen we meer data registreren en verwerken. Het stelt je in staat om een goed dashboard te bouwen. Je krijgt meer inzicht in hoe het gaat met het bedrijf, hoeveel orders er uitstaan, hoeveel klanten een probleem ervaren. Dat kun je allemaal meten.’

 

Eindeloze mogelijkheden

‘Salesforce is zo ongelooflijk breed’, vervolgt De Rijck. ‘Dat geeft een gevoel van vrijheid en maakt de mogelijkheden eindeloos. Je kunt altijd wel een nieuwe waardevolle toevoeging bedenken. We wilden onze installateurs aansturen vanuit Salesforce. Dat kan dus gewoon en doen we nu dus ook. Je hoort nooit: het kan niet. Een verademing. Mijn eerdere ervaringen met ERP-systemen zijn dat het zoveel moeite kost om een nieuwe oplossing in te richten of zelfs alleen maar invoervelden toe te voegen. Dat levert frustratie op. Salesforce is erg flexibel en eenvoudig te vormen naar de behoeften van je bedrijf. Je kunt gemakkelijk aanpassingen en toevoegingen doorvoeren. En als er iets fout gaat, dan fiks je dat eenvoudig en snel. Dankzij die eigenschappen past Salesforce goed bij het bedrijf dat wij momenteel zijn; een bedrijf dat snel groeit, veel innovaties onderzoekt, doorvoert of soms juist laat vallen en zich dus snel ontwikkelt. Daar past geen star systeem bij, maar juist een wendbaar platform als Salesforce, dat zich aanpast aan de richting die wij opgaan en zo bijdraagt aan onze ontwikkeling. Ik word er heel erg blij van.’

 

Samen optrekken

Dat geldt ook voor de samenwerking met MusQueteer, dat als intermediair tussen Salesforce en Sensara waardevol advies- en implementatiewerk verricht. De Rijck: ‘MusQueteer begrijpt onze business en is in staat om van daaruit proactief mee te denken. Het is niet alleen maar ‘ja, amen en bouwen’. Ze geven gericht advies en zijn kritisch: let op, vanuit marktperspectief is dit niet slim, maar dit wel. Ze dragen innovatieve ideeën aan hoe we dankzij Salesforce beter met onze processen kunnen omgaan. Hebben we veel baat bij. Zoals ze ook actief reageren op een acute probleemvraag. Wij zijn afhankelijk van Salesforce als systeem. Dan is het prettig dat we altijd kunnen terugvallen op MusQueteer. Het mooie is dat we steeds meer samen kunnen optrekken als het om Salesforce gaat, omdat onze eigen kennis van het systeem ook groeit. Die samenwerking levert heel veel op!’

MusQueteer
Startbaan 8
1185 XR Amstelveen

+31 (0)20-7585737
info@musqueteer.nl

Contact

Top